Exploring North Dalmatian coast (Part 4)
At the islands of southern Dalmatia (2nd part)
By Thomas P.

H θάλασσα για μια ακόμα φορά ήταν ασάλευτη. Ο ήλιος έκαιγε τα πρόσωπά μας και εμείς απολαμβάναμε την απίθανη πλεύση μας μπαίνοντας σιγά-σιγά στα νερά της κεντρικής Δαλματίας, η οποία εκτείνεται σε μια έκταση 60 ν.μ., από το Ploce έως το Trogir, και καταλαμβάνει την περιοχή που αντιστοιχεί σε βόρειο γεωγραφικό πλάτος από 43 μοίρες έως 43 μοίρες και 30 λεπτά και σε ανατολικό γεωγραφικό μήκος από 16 μοίρες έως 17 μοίρες και 20 λεπτά.

Ολόκληρη η κεντρική Δαλματία ανήκει στην επαρχία του Split και περιλαμβάνει τα νησιά Vis, Pekleni, Hvar, Brac και Solta. Πρόκετται για μια πολύ αξιόλογη περιοχή με υπέροχα μέρη, κάποια εκ των οποίων είναι ιδιαίτερα δημοφιλή και πρέπει οπωσδήποτε να τα συμπεριλάβουμε στο πρόγραμμα των διακοπών μας.

Vis

Η πλώρη μας σημάδευε το ακρωτήρι Stoncica στο βορειοανατολικό άκρο του νησιού Vis. Χωρίς το νησί να αποτελεί προορισμό πρώτης γραμμής, εμάς μας ενθουσίασε και μας χάρισε απρόσμενα όμορφες εικόνες. Υπάρχουν πανέμορφες παραλίες και πολλοί υπέροχοι όρμοι, σε τέτοιο βαθμό που δεν ξέρεις ποιον να πρωτοδιαλέξεις για διανυκτέρευση. Σίγουρα αξίζει να παραμείνουμε εδώ για λίγες μέρες ανακαλύπτοντας μοναδικές γωνιές. Λέγεται μάλιστα πως αν ρωτήσεις έναν Κροάτη ποια είναι τα τρία καλύτερα νησιά, μέσα σε αυτά θα συμπεριλάβει σίγουρα και το Vis.
Η ονομασία του προέρχεται από τους αρχαίους χρόνους, όταν το 390 π.Χ. ο Διονύσιος από τις Συρακούσες ίδρυσε την πρώτη ελληνική αποικία, που την ονόμασε «Ίσσα». Ήταν από τις σημαντικότερες και ισχυρότερες ελληνικές αποικίες και επιλέχθηκε το συγκεκριμένο νησί, στην εποχή που άκμαζε η Μεγάλη Ελλάδα, για να ελέγχεται ολόκληρη η Αδριατική και να εδραιωθεί και εκεί η ελληνική κυριαρχία. Με τον καιρό έγινε τόσο μεγάλη δύναμη, που αποτέλεσε το κέντρο από το οποίο οι Έλληνες ίδρυσαν και άλλες αποικίες στα γύρω νησιά. Η αρχαία πόλη Ίσσα, της οποίας σώζονται αρκετά ερείπια, χτίστηκε στη βορειοδυτική πλευρά του μεγάλου όρμου Viska Luka.

Η επιλογή δεν ήταν τυχαία, αφού η πλευρά αυτή είναι η πιο ασφαλής στους καιρούς και προστατεύεται από μια στενή λωρίδα γης που εισέρχεται στη θάλασσα. Ακόμα και σήμερα τα τουριστικά σκάφη που ανεβοκατεβαίνουν στην Αδριατική προτιμούν για αγκυροβολία αρόδου το σημείο μπροστά από την περιοχή όπου υπήρχε η αρχαία ελληνική πόλη. Το νησί, που βρίσκεται πιο ανοιχτά από όλα τα άλλα στην Αδριατική, ήταν μέχρι το 1989 στρατιωτική περιοχή και απαγορευόταν η προσέγγισή του από οποιονδήποτε.

Κανένα τουριστικό σκάφος δεν επιτρεπόταν να πλησιάσει πέρα από τα 300 μέτρα από τις ακτές του. Αυτός είναι και ο κυριότερος λόγος που το νησί έμεινε αμόλυντο από την τουριστική ανάπτυξη και διατηρεί ακόμα και σήμερα την αυθεντικότητά του. Οι ντόπιοι ασχολούνται περισσότερο με τη γεωργία, το ψάρεμα και την παραγωγή κρασιού, και λιγότερο με τον τουρισμό. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που το Vis είναι διάσημο για τα κρασιά του, που παράγονται για πάνω από 2.000 χρόνια.
Το κυρίως χωριό βρίσκεται οτη δυτική πλευρά του όρμου Viska Luka και ονομάζεται Vis, ενώ στην ανατολική πλευρά συναντούμε το χωριό Kut. Το δεύτερο μεγάλο χωριό, που είναι και λιμάνι, βρίσκεται στον μεγάλο όρμο στη δυτική πλευρά του νησιού και ονομάζεται Komiza. Είναι ένα πολύ όμορφο και γραφικό ψαροχώρι με τα σπιτάκια του κυριολεκτικά μέσα στη θάλασσα, θυμίζοντας κάτι από Βενετία. Στο λιμάνι του βρίσκεται και η Falkusa, ένα ξύλινο σκαρί που φτιάχτηκε για την Expo-98 στη Λισσαβόνα και αναπαριστά αρχαία ελληνική βάρκα ανοιχτής θαλάσσης.

Η πυξίδα έδειχνε 287 μοίρες και γρήγορα καλύψαμε τα 16 ν.μ. που μας χώριζαν από τον βορειοανατολικό φάρο του νησιού. Πίσω ακριβώς από το ακρωτήρι βρίσκεται ένας υπέροχος στενόμακρος όρμος με το ίδιο όνομα, που εκτείνεται σε μήκος μισού ναυτικού μιλίου.

Στο μυχό του, μέσα σε καταπράσινα νερά σχηματίζεται μια εκπληκτική αμμουδιά, η δυτική άκρη της οποίας είναι γεμάτη από καλαμιές. Μια πραγματική όαση που συχνά αναφέρεται ως η Χαβάη του Vis.

Δέσαμε στο μικρό ξύλινο ντοκάκι και μέσα από το μικρό μονοπάτι μπήκαμε στις καλαμιές, όπου είναι κρυμμένο ένα από τα πιο διάσημα ταβερνάκια ολόκληρης της περιοχής. Είναι πασίγνωστο για τα παραδοσιακά φαγητά του, τα οποία ετοιμάζει με πολύ κέφι και χιούμορ ο ιδιαίτερα γραφικός ιδιοκτήτης του. Οι μοναδικές συνταγές που διατηρούνται από γενιά σε γενιά εδώ και πολλά χρόνια και η μεγάλη ποικιλία των γεύσεων το έχουν κάνει ξακουστό. Το μεγάλο κελάρι με τα κρασιά που φτιάχνονται εκεί, τα φρέσκα κρέατα που προέρχονται από τη φάρμα που βρίσκεται ακριβώς πίσω από το ταβερνάκι και ψήνονται στον μεγάλο σιδερένιο φούρνο, το φρέσκο ψάρι και, βέβαια, η αλησμόνητη ποικιλία ψητών λαχανικών, απευθείας από τον κήπο τους στα κάρβουνα, εγγυώνται ασύγκριτες γεύσεις. Μπορούμε να μείνουμε εδώ για μια μέρα, απολαμβάνοντας το κολύμπι στα υπέροχα νερά, και μόλις πέσει ο ήλιος, συντροφιά με το υπέροχο κρασί που συνοδεύεται από νοστιμότατους μεζέδες, να περάσουμε μια αξέχαστη βραδιά μέσα στην απόλυτη γαλήνη που κυριαρχεί και σε μεταφέρει σε έναν παραμυθένιο κόσμο.
Σε μικρή απόσταση από τον όρμο Stoncica βρίσκεται ο μεγάλος όρμος που φιλοξενεί το χωριό Vis. Μπαίναμε σιγά-σιγά θαυμάζοντας τα υπέροχα διώροφα και τριώροφα σπίτια που είναι χτισμένα κατά μήκος της ακτής.
Κατευθυνθήκαμε προς τη βορειοδυτική πλευρά, όπου βρισκόταν η αρχαία ελληνική αποικία. Με συνεχείς ελιγμούς μπορέσαμε και περάσαμε ανάμεσα από το πλήθος των τουριστικών σκαφών που ήταν αγκυροβολημένα αρόδου και δέσαμε σε ένα μικρό ντοκάκι. Ετοιμάσαμε γρήγορα-γρήγορα το φουσκωτό και βγήκαμε για να γνωρίσουμε από κοντά τον τόπο που επέλεξαν οι πρόγονοι μας για να ελέγχουν τη θαλάσσια περιοχή της Αδριατικής. Λίγα μέτρα πιο πέρα από το σημείο που δέσαμε, παρατηρούσαμε ό,τι είχε απομείνει από την αρχαία ελληνική αποικία. Προχωρώντας κάτω από τους φοίνικες που στολίζουν τον παραλιακό δρόμο επισκεφθήκαμε το αρχαιολογικό μουσείο, όπου φιλοξενείται πλήθος από αρχαία ελληνικά και ρωμαϊκά αγγεία και κοσμήματα, ενώ πολύ εντυπωσιακό είναι το μπρούτζινο κεφάλι που εικάζεται ότι ανήκει στη θεά Αφροδίτη ή στη θεά Άρτεμη. Συνεχίσαμε την υπέροχη βόλτα μας μέσα στα στενά με τα πέτρινα σπίτια, απολαμβάνοντας ενδιάμεσα τα καφεδάκια μας στις μικρές πλατείες, μέχρι που βράδιασε και πήραμε το δρόμο για τα πλωτά μας δωμάτια.

Με διάθεση να εξερευνήσουμε καλά το νησί, ξυπνήσαμε νωρίς το πρωί και βάλαμε πλώρη για τη δυτική πλευρά, όπου βρίσκεται ο μεγάλος ανοιχτός όρμος που φιλοξενεί τον δύτερο μεγάλο οικισμό, την Komiza. Πλέοντας κοντά στις βορινές ακτές καλύψαμε γρήγορα τα 10 ν.μ. που μας χώριζαν και μπαίναμε σιγά-σιγά στο λιμάνι που βρίσκεται στα βορειοανατολικά του όρμου. Στη νοτιοδυτική πλευρά του υπάρχει ένας μεγάλος λιμενοβραχίονας που κόβει τη φόρα των νοτιάδων κυρίως. Από τη μέσα πλευρά του, στη μεγάλη προβλήτα είναι δεμένα πολλά σκάφη, ενώ ακριβώς απέναντι τα παλιά πέτρινα σπίτια είναι κυριολετικά μέσα στη θάλασσα, με τις μικρές βεράντες τους να στένονται στο κενό δημιουργώντας ένα εκπληκτικό θέαμα. Όλος ο κόλπος είναι γεμάτος με σκάφη που είναι αγκυροβολημένα αρόδου σε διπλές και τριπλές σειρές. Στο μυχό του όρμουτα μαγαζάκια στη σειρά κάτω από τοςυ φοίνικες μας υπόσχονταν ένα υπέροχο πρωινό.

Θέλαμε όμως να δούμε όσο μπορούσαμε περισσότερα μέρη και, έτσι, αφού βγάλαμε αρκετές φωτογραφίες, κινήσαμε για τη νησίδα Bisevo, που βρίσκεται στα 14 ν.μ. νοτιοδυτικά από την Komiza. Με 12 κατοίκους όλους κι όλους και πολλά όμορφα σημεία, προσφέρεται για μονοήμερη εκδρομή από το Vis. Κατευθυνθήκαμε στη βορειοανατολική χερσόνησο, στην ανατολική πλευρά της οποίας βρίσκεται το μικρό λιμανάκι. Πέντε με έξι χαμηλά σπιτάκια πάνω από μια υπέροχη αμμουδιά με καταπράσθνα νερά αποτελούν το «χωριό» του νησιού.

Το Bisevo είναι διάσημο για την περίφημη Blue Grotto ή αλλιώς Modra Spiljia.
Βρίσκεται σε μιρκή απόσταστη νότια από το λιμανάκι και, αν είστε τυχεροί και την επισκεφθείτε το μεσημέρι ανάμεσα στις 12:00 και 15:00, θα θαυμάσετε τα υπέροχα χρώμαα που δημιουργούν οι ακτίνες του ήλιου που περνούν μέσα από ένα άνοιγμα της σπηλιάς και φωτίζουν το εσωτερικό της. Μια φουτιά με μάσκα στα κρυστάλινα νερά που πέφτουν στα 16 μέτρα βάθος είναι μοαδική εμπειρία. Στη δυτική πλευρά του νησιού βρίσκεται μία από τις ομορφότερες αμμουδιές, η ακτή Porat, όπου υπάρχει μια ψαροταβέρνα που σερβίρει ολόφρεσκο ψάρι και το εξαιρετικό ντόπιο κρασί Plavac.

Έχοντας αρκετές ώρες μπροστά μας μέχρι να σκοτεινιάσει, επιστρέψαμε στο Vis με σκοπό να περιπλανηθούμε στις νότιες ακτές του, καθώς και στα νησάκια που βρίσκονται νοτιοανατολικά. Μια ματιά στο ναυτικό χάρτη μάς αποκάλυπτε μια έντονα δαντελωτή ακτογραμμή που μόνο αδιάφορους δεν μας άφηνε. Μπαινοβγαίναμε σε κάθε στενό ορμίσκο και πραγματικά ο ένας ήταν πιο όμορφος από τον άλλο, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να αποφασίσουμε σε ποιον να διανυκτερεύσουμε. Η μεγαλύτερη και ίσως η πιο όμορφη ακτή είναι το Zaglav στα νοτιοανατολικά, με ένα εστιατόριο και λίγα ενοικιαζόμενα δωμάτια - ιδανική για όσους θέλουν ησυχία και απομόνωση. Αλλά και η ακτή Srebrena ή αλλιώς Silver Beach θεωρείται από πολλούς μία από τις ομορφότερες βοτσαλωτές ακτές της Αδριατικής. Εμάς πάντως μας γοήτευσε ιδιαίτερα η U. Stiniva, μια μικρή παραλία που μοιάζει περισσότερο με κρησφύγετο, αφού για να μπεις σ' αυτήν περνάς μέσα από ένα σχίσιμο των ψηλών εντυπωσιακών βράχων. Η ολιγόωρη παραμονή μας εδώ, όπου υπάρχει ένα μικρό σπιτάκι με μια μικρή εξέδρα που σερβίρει καφέ και πρωινό, ήταν αρκετή για να μας μείνει πραγματικά αξέχαστη.
Για διανυκτέρευση προτιμήσαμε την ησυχία της U. Ruda, έναν μικρό και καταπράσινο όρμο απόλυτα προστατευμένο από τους καιρούς. Η μικρή ακτή στην άκρη του και τα λιγοστά σπιτάκια που είναι χωμένα μέσα στο δάσος συνθέτουν μια πολύ γοητευτική και γραφική γωνιά.

PAKLENI ISLANDS

Την επόμενη ημέρα, αφού ευχαριστηθήκαμε το κολύμπι μας στις διάφορες αμμουδιές του Vis, το μεσημεράκι βάλαμε πορεία για τα νησιά Pakleni, που βρίσκονταν βορειοανατολικά μας σε απόσταση μόλις 7 ναυτικών μιλίων. Είναι ένα σύμπλεγμα μικρών νησίδων σε σειρά με κύριο χαρακτηριστικό τους την έντονα δαντελωτή ακτογραμμή τους, με αποτέλεσμα να σχηματίζονται βαθιές εγκολπώσεις και πολύ ασφαλή αγκυροβόλια για διανυκτέρευση. Είναι ακατοίκητα και χαρακτηρίζονται από χαμηλούς κατάφυτους λόφους με βραχώδεις ακτές.

Αποτελούν πολύ δημοφιλείς προορισμούς και συχνά φιγουράρουν στα εξώφυλλα τουριστικών φυλλαδίων. Στους όρμους των νησιών είναι αγκυροβολημένα πολλά σκάφη, υπάρχουν όμως και αρκετά μοναχικά σημεία, για όσους ψάχνουν ησυχία και απομόνωση. Κάποιες νησίδες μάλιστα είναι διάσημα κέντρα γυμνιστών. Βρίσκονται στο δυτικό άκρο της μεγαλονήσου Hvar και νοτιοδυτικά της ομώνυμης πόλης, προστατεύοντάς την από αντίστοιχους καιρούς. Το μεγαλύτερο νησί του συμπλέγματος είναι το Sv. Klement, όπου υπάρχουν πολλοί όρμοι λόγω της πολυσχιδούς μορφολογίας των ακτών του.

Οι πιο όμορφοι είναι οι όρμοι Tarsce και Vinogradisce στα νότια και νοτιοανατολικά αντίστοιχα. Στο βορειοανατολικό άκρο του νησιού, στον όρμο Palmizana, υπάρχει η ομώνυμη Aci marina με 190 θέσεις ελλιμενισμού, νερό, ρεύμα, μπάνια, δύο εστιατόρια, καφέ και ένα παντοπωλείο.
Η επιλογή της θέσης της μαρίνας δεν είναι τυχαία. Απέχει μόλις 2 ν.μ. από την πόλη Hvar, στο πολυσύχναστο λιμάνι της οποίας γίνεται το αδιαχώρητο. Έτσι, η Aci marina Palmizana είναι μια πολύ καλή πρόταση για να αφήσετε το σκάφος σας, από όπου τα taxi-boat που αναχωρούν κάθε ώρα θα αναλάβουν να σας μεταφέρουν στο πολυσύχναστο μα εκπληκτικό Hvar.

Hvar

Είναι ένα από τα μεγαλύτερα νησιά της Αδριατικής, με πολλά ενδιαφέροντα μέρη. Αποκαλείται η «κροατική Μαδέρα» και προσελκύει πολλούς τουρίστες κάθε χρόνο, αποτελώντας έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς των Δαλματικών ακτών. Υπάρχουν πολλά λιμάνια και μεγάλα χωριά στο νησί, την παράσταση όμως κλέβει εξ ολοκλήρου η παλιά πόλη, που βρίσκεται στο νοτιοδυτικό άκρο του.

Είναι μια πανέμορφη ιστορική πόλη με υπέροχα κτίρια, πλακόστρωτους δρόμους και καταπληκτικές πλατείες στις οποίες συνωστίζεται πολύς κόσμος.
Η απαγόρευση των αυτοκινήτων στους δρόμους της αυξάνει ακόμη περισσότερο τη γοητεία της. Είναι τόσο μεγάλη η προσέλευση των σκαφών στο μεγάλο λιμάνι της παλιάς πόλης, που είναι αδύνατον να βρούμε κενή θέση για να δέσουμε. Τα σκάφη είναι δεμένα σε διπλές και τριπλές σειρές, ενώ μέσα στον όρμο βρίσκονται αγκυροβολημένα αρόδου πάρα πολλά γιοτ και ιστιοφόρα, προσφέροντας ένα απίστευτο θέαμα παρατηρώντας τα από ψηλά.

Πλησιάζοντας στο λιμάνι, ψηλά στο λόφο ακριβώς πάνω από την παλιά πόλη δεσπόζει το επιβλητικό κάστρο του 16ου αιώνα, γνωστό ως Fortica. Μαζί με τα τείχη της πόλης προστάτευε για πολλούς αιώνες τους κατοίκους της από τους επίδοξους κατακτητές. Το κάστρο πέρασε από πολλές φάσεις κατασκευής, από την εποχή των Βυζαντινών επί Ιουστινιανού, για να ολοκληρωθεί στη σημερινή του μορφή από τους Βενετούς.

Η άριστη κατάσταση στην οποία διατηρείται, σε συνδυασμό με την εξαιρετική του θέση, το καθιστούν ένα από τα ωραιότερα κάστρα ολόκληρης της Δαλματίας. Σήμερα είναι το σύμβολο της πόλης, μάρτυρας της πολυτάραχης ιστορίας της, ενώ η θέα από τους προμαχώνες του προς το λιμάνι και τα νησιά Pakleni είναι εκπληκτική.
Στο μικρό μουσείο του κάστρου υπάρχουν ευρήματα που βρέθηκαν στη θαλάσσια περιοχή γύρω από το Hvar, με πλήθος αρχαίων ελληνικών αμφορέων που χρονολογούνται από τον 3ο αιώνα π.Χ. Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία πως το όνομα του νησιού προέρχεται από την ελληνική λέξη «Φάρος», την αποικία που ίδρυσαν τον 4ο αιώνα π.Χ. Έλληνες από το Αιγαίο -όπως λένε οι Κροάτες- και συγκεκριμένα από το νησί Πάρος.

Η πόλη Φάρος, η οποία ιδρύθηκε στο σημερινό Stari Grad που βρίσκεται στον βορειοδυτικό μεγάλο όρμο του νησιού, είναι η παλαιότερη πόλη της Κροατίας και αποτελούσε για πολλούς αιώνες τη μεγαλύτερη οικονομική και πολιτιστική δύναμη της ευρύτερης περιοχής. «Την πολύ σπουδαία πολιτιστική κληρονομιά που έφεραν οι Έλληνες στα μέρη μας, πρέπει να την προστατεύουμε και να τη διαφυλάξουμε για τις μελλοντικές γενιές» τονίζουν διακεκριμένοι Κροάτες αρχαιολόγοι.

Αφού περάσαμε δύο υπέροχες και γεμάτες μέρες στην παλιά πόλη βάλαμε πλώρη, από τα νησιά Pakleni όπου είχαμε αγκυροβολημένο το φουσκωτό, προς το δυτικότερο άκρο του νησιού Hvar και από εκεί πλέοντας παράκτια προς ανατολική κατεύθυνση φτάσαμε στον βαθύ όρμο όπου βρίσκεται το Stari Grad. Εδώ είχε ιδρυθεί η αρχαία ελληνική πόλη Φάρος, που ήταν η καρδιά του νησιού και όχι μόνο. Σήμερα είναι μια πολύ όμορφη πόλη με ωραία πέτρινα σπίτια και υπέροχες γειτονιές, χωρίς όμως να συγκεντρώνει τις ορδές των τουριστών όπως η παλιά πόλη του Hvar. Αφού περιηγηθήκαμε για αρκετές ώρες στα ήσυχα στενάκια και στις όμορφες πλατείες, λύσαμε και κατευθυνθήκαμε στον επόμενο προορισμό μας, το νησί Brac, που βρίσκεται βόρεια του Hvar κα σε απόσταση αναπνοής από αυτό.

Hvar: αξιοθέατα

• Η κεντρική πλατεία Sv. Stijepana, που καλύπτει μια έκταση 4.500 τετραγωνικών μέτρων, είναι από τις πιο παλιές και μεγαλύτερες της Δαλματίας. Η μια της πλευρά ακουμπά στη θάλασσα, όπου βρίσκεται μια μικρή μαρίνα με τοπικές βάρκες που ονομάζεται «Mandrac» από την ελληνική λέξη «μανδράκι», ενώ οι άλλες τρεις περιστοιχίζονται από πολύ σημαντικά κτίρια.

• Ο καθεδρικός ναός του Αγίου Στεφάνου δεσπόζει στην ανατολική πλευρά της πλατείας. Είναι αναγεννησιακού-μπαρόκ ρυθμού και χτίστηκε τον 16ο-17ο αιώνα.
  • Το μεγάλο πηγάδι που βρίσκεται στο κέντρο της πλατείας και χτίστηκε το 1520.
  • Στη νότια πλευρά της πλατείας βρίσκεται το Arsenal, που κατασκευάστηκε το 1611 και θεωρείται το πιο όμορφο της Δαλματίας. Το 1612, στον 1ο όροφο φτιάχτηκε ένα θέατρο, από τα παλαιότερα της Ευρώπης, όπου και σήμερα ανεβαίνουν παραστάσεις.

• Το ελληνορθόδοξο μοναστήρι στη δυτική πλευρά του λιμανιού, οι πολλές εκκλησίες και τα παλιά σπιτάκια στα λιθόστρωτα δρομάκια.
  • Το κάστρο Fortica που στέκεται επιβλητικό πάνω από την παλιά πόλη και διατηρείται σε άριστη κατάσταση.

Brac

Είναι το τρίτο μεγαλύτερο νησί της Αδριατικής, με 25 ν.μ. μήκος και 9 ν.μ. πλάτος. Είναι διάσημο για την τοπική του πέτρα από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα. Πολλά σημαντικά κτίρια των δαλματικών νησιών είναι χτισμένα με τη χαρακτηριστική λευκή πέτρα του. Ακόμα και ο Λευκός Οίκος της Ουάσιγκτον έχει χτιστεί με την άσπρη πέτρα του Brac.

Επειδή το Brac δεν ήταν στις πρώτες προτεραιότητες του προγράμματος μας, επισκεφθήκαμε λίγα μέρη. Και βέβαια πρώτα-πρώτα κατευθυνθήκαμε στο Βοl, το μεγαλύτερο χωριό της νότιας πλευράς του, όπου βρίσκεται η διασημότερη ακτή της Κροατίας. Λέγεται Zlatni Rat, που σημαίνει «χρυσό κέρατο». Πρόκειται για μια λωρίδα άμμου, τριγωνικού σχήματος, που εισέρχεται στη θάλασσα για δεκάδες μέτρα, όπου συνωστίζεται πολύς κόσμος. Η χρυσή αμμουδιά, τα υπέροχα τιρκουάζ νερά και το ιδιαίτερο σχήμα της ακτής αυτής είναι οι λόγοι που την έχουν κάνει τόσο διάσημη.

Αφού μείναμε αρκετά και βγάλαμε τις απαραίτητες φωτογραφίες, πλέοντος κοντά στην ακτή κατευθυνόμασταν προς το δυτικό άκρο του νησιού. Στο πρώτο μισό της διαδρομής μας συναντήσαμε τόσες πολλές όμορφες και μικρές αμμουδιές, όσες δεν είδαμε μέχρι τώρα. Στο υπόλοιπο μισό υπάρχουν πολλοί όρμοι με μεγάλο βάθος, οι οποίοι όμως ήταν γεμάτοι με ιχθυοκαλλιέργειες. Τελικά διανυκτερεύσαμε στον όρμο Lucice, παρέα με πολλά γιοτ και ιστιοφόρα.
Το επόμενο πρωί μπαίναμε στον μεγάλο όρμο όπου βρίσκεται η Milna, στο δυτικό άκρο του νησιού. Είναι ένα πολύ ασφαλές λιμάνι, στη νότια πλευρά του οποίου βρίσκεται η ομώνυμη Aci marina με τις γνωστές βέβαια παροχές. Ανεφοδιαστήκαμε με πάγο και αποφασίσαμε να πεταχτούμε στο νησί Solta, που χωρίζεται από το Brac με έναν στενό δίαυλο.

Solta

Είναι ένα μικρό νησάκι ακριβώς απέναντι από το Split, που εκτείνεται σε μήκος 9 ναυτικών μιλίων και έχει μέσο πλάτος 2 ν.μ. Εδώ τα πράγματα κυλούν αργά, μακριά από την τουριστική ανάπτυξη. Οι λιγοστοί κάτοικοι ασχολούνται με το ψάρεμα και την παραγωγή κρασιού, ενώ τα βράδια μαζεύονται στα καφενεία και τα ταβερνάκια για να περάσουν την ώρα τους. Στο νησάκι αυτό, πολλοί επώνυμοι Κροάτες από το Split έχουν τις εξοχικές κατοικίες τους.

Περιπλέοντας το βόρειο κομμάτι του νησιού φτάσαμε στο δυτικό του άκρο, όπου βρίσκεται το ψαροχώρι Maslinica. Είναι ένα πολύ ήσυχο χωριό, όπου βγήκαμε για φαγητό και βόλτα στον μικρό παραλιακό τσιμεντόδρομο. Επειδή όμως μέσα στο λιμανάκι του είχε έντονη ρεστία, αποφασίσαμε να διανυκτερεύσουμε στον όρμο Sesula, μισό μίλι νοτιότερα. Είναι ένας εξαιρετικά στενός όρμος, απόλυτα προφυλαγμένος από όλους τους καιρούς, αποτελώντας ένα ιδιαίτερα δημοφιλές αγκυροβόλιο.

Ένα μικρό μονοπάτι οδηγεί ψηλά στο λόφο, όπου υπάρχει ένα ξύλινο ταβερνάκι-μπαράκι απ' όπου η θέα προς τον στενό όρμο είναι εξαιρετική. Περάσαμε ένα πολύ όμορφο βράδυ, το τελευταίο όμως για τη Φωτεινή, η οποία το επόμενο πρωί πετούσε από το Split για Θεσσαλονίκη.

Κεντρική Δαλματία: Ναυτικές πληροφορίες

• Vis: Στο νησί δεν υπάρχει κάποια οργανωμένη μαρίνα. Αν βρίσκεστε βόρεια, προτιμήστε για διανυκτέρευση τη βορειοδυτική πλευρά του όρμου που φιλοξενεί το λιμάνι - εκεί ακριβώς που βρίσκονται τα ερείπια της αρχαίας ελληνικής αποικίας, όπου υπάρχει και το βενζινάδικο. Αν βρίσκεστε νότια, υπάρχουν πολλοί ασφαλείς και όμορφοι όρμοι. Επιλέξτε έναν της αρεσκείας σας και διανυκτερεύατε χωρίς κανένα πρόβλημα.

• Palkeni-Hvar: Στα νησιά Pakleni υπάρχουν πολλοί όρμοι, ιδιαίτερα στις νότιες πλευρές τους. Αν σκοπεύετε να επισκεφθείτε την παλιά πόλη Hvar, μη χάνετε το χρόνο σας να ψάχνετε για μια θέση στο ασφυκτικά γεμάτο με σκάφη λιμάνι του. Προτιμήστε την Aci marina Palmizana στα νησιά Pakleni. Από εκεί θα αναλάβουν τα taxi-boat, που αναχωρούν κάθε ώρα, να σας μεταφέρουν στην παλιά πόλη του Hvar. Η απόσταση είναι λιγότερο από 2 ν.μ.
    Στο Hvar υπάρχει Aci marina στη Vrboska, στη βόρεια πλευρά του νησιού. Βενζινάδικα υπάρχουν στην παλιά πόλη Hvar, στη Vrboska και στη Jelsa βόρεια.
  • Brac-Solta: Στο Brac προτιμήστε την Aci marina στη Milna, στο δυτικό άκρο του νησιού. Βενζινάδικο θα βρείτε και εδώ και στο λιμανάκι του ΒοΙ νότια. Στο νησάκι Solta, για διανυκτέρευση προτιμήστε τον όρμο Sesula στα δυτικά. Είναι ασφαλέστατος όρμος σε όλους τους καιρούς, ενώ το μπαράκι ψηλά στο λόφο σάς περιμένει για ένα όμορφο και χαλαρωτικό βράδυ.

...keep Ribbing!

In the islands of central Dalmatia
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.